Rzut oka na stat.pl i GA

Spojrzałem na statystyki jednego ze swoich serwisów i porównałem podstawowe dane (liczba użytkowników / liczba odsłon) od 18 do 30 listopada. Oto wyniki:

W kolejności od lewej – liczba użytkowników (stat.pl / GA) oraz liczba odsłon (stat.pl / GA):

  • 18 – 169 / 181 – 1390 / 1405
  • 19 – 179 / 171 – 1396 / 1387
  • 20 – 207 / 203 – 1665 / 1540
  • 21 – 169 / 178 – 1050 / 1085
  • 22 – 195 / 206 – 1508 / 1534
  • 23 – 196 / 203 – 1569 / 1585
  • 24 – 178 / 188 – 1390 / 1489
  • 25 – 200 / 197 – 1506 / 1488
  • 26 – 172 / 165 – 1204 / 1177
  • 27 – 190 / 210 – 1648 / 1849
  • 28 – 189 / 210 – 1474 / 1628
  • 29 – 216 / 227 – 1893 / 1979
  • 30 – 210 / 220 – 1603 / 1466

Ponieważ czytanie takiego wykazu nie jest zbyt wygodne, poniżej daję podsumowanie:

  • Liczba użytkowników: 2470 (według stat.pl)
  • Liczba użytkowników: 2559 (według Google Analytics)
  • Liczba odsłon: 19296 (według stat.pl)
  • Liczba odsłon: 19612 (według Google Analytics)

Innymi słowy Google Analytics pokazał mi 89 użytkowników więcej oraz 316 odsłon serwisu więcej. Próbka nie jest do końca wiarygodna, bo nie mam pewności, od kiedy Google rzeczywiście zaczął zbierać pełne dane, 18 listopada to wciąż okres „czkawki” GA. Nie wiem także, jak bardzo wiarygodne jest porównanie okresów datami, bo nigdzie nie widzę ustawienia czasu dla GMT +1 ;)
Mam nadzieję, że więcej danych będę miał pod koniec grudnia i że te dane dadzą się analizować trochę bardziej precyzyjnie. Na szybko wychodzi mi jednak, że być może aż tylu użytkowników wycina skrypty stat.pl w AdBlocku oraz innych „blokerach”. Gdyby ktoś znał jakieś dobre wyjaśnienia tych różnic, będę dźwięczny za linki.

This entry was posted in WWW & Net. Bookmark the permalink.

6 Responses to Rzut oka na stat.pl i GA

  1. mhulboj says:

    Nad czasem to i ja sie zastanawiam… czy to UTC, PST czy jeszcze inne cudo.

  2. Aga says:

    Hej!
    Mikołaj, co ty się tak boisz?
    To „pieniężny wirus”, a jego bakcyl przed Świętami nie jednemu by się przydał.

  3. Parę rzeczy:

    1. Czy GA wycina roboty/maszyny? Wszystkie? Skoro nie robi czegoś tak podstawowego jak wyłapywanie słów kluczowych z np. szukaj.onet.pl (trzeba dopisywać javascript w nagłówku), to czy filtruje odwiedziny robota Onet?

    2. Kod GA jest w nagłówku strony, kod/obrazek stat.pl gdzieś daleko w body (skoryguj, jeśli się mylę). Kod GA jest odpalany zawsze, kod stat.pl niekoniecznie, bo jeśli strona się nie doładuje, to nie.

    3. Wniosku, że GA rejestruje więcej użytkowników bym nie przyjmował, w poszczególnych dniach czasami więcej jest na stat.pl, czasami więcej na GA. Ale to może być kwestia różnicy godzin. Gdzieś czytałem, że GA liczy wszystko wg czasu amerykańskiego, ale nie przyglądałem się temu.

    4. Wycinanie skryptów może w przyszłości uderzyć mocniej w GA, ponieważ tam wycinasz jeden adres i już spokój. ;-)

  4. @ Aga: Ano boję się, bo chciałbym mieć naprawdę wiarygodne statystyki. Stat.pl złapałem na paru sporych błędach, więc nie chciałbym złapać GA na innych. Oznaczałoby to dla mnie konieczność korzystania z obu systemów i porównywania danych – trochę szkoda mi na to czasu ;)

    @ Robert:
    1. AFAIK wycina roboty, bo roboty nie „obsługują” JS i się na GA nie załapują.

    2. To mogłoby mieć znaczenie przy kiepsko napisanym kodzie, kiepskim serwerze lub naprawdę wielkiej objętościowo stronie. Swoje serwisy od dawna stawiam na porządnych serwerach, więc takie przypadki to może być margines marginesu.

    3. Ano właśnie, Help GA pod tym względem nic nie mówi. Nie wiem, czy popełnili szkolny błąd, czy może jednak daje się to jakoś ustawić.

    4. Tym bym się nie przejmował, jak ktoś chce wycinać Gemiusa / Stat.pl, to może to robić i obecnie. W końcu dopisanie do AdBlocka *.hit.stat.pl/* oraz *.hit.gemius.pl/* to niewiele więcej pracy, niż blokowanie */urchin.js ;)

  5. 1. Racja, przecież to JS, ze wstydu płonę.

    2. A co w przypadku dwukrotnego kliknięcia na link, albo kliknięcia i od razu wstecz?

    3. Znalazłem w pomocy GA: „Google Analytics reports are configured to report on Pacific Standard Time.”

    4. Mogę się mylić, ale chyba duże portale mają jakieś swoje serwery statystyk połaczone z gemiusem, typu kropka.onet.pl.

  6. 2. Dwukrotne kliknięcie nie powinno niczego zmienić, podobnie jak kliknięcie tam i nazad. To są zbyt marginalne przypadki, żeby miały jakiś gigantyczny wpływ na wyniki.

    3. Tego nie znalazłem, ale ustawienie tego na sztywno to głupota. Przecież powinienem móc sobie to ustawić wedle własnych potrzeb. Ba, nawet ludzie w USA mogą być wkurzeni, bo tam też mają kilka stref czasowych…

    4. Owszem, ale dużych portali jest parę na krzyż i ludzie i tak przy nich masowo używają AdBlocka do blokowania pop-upów i Flasha, więc przy okazji wycinają statystyki. Poza tym wycięcie takiej kropki powoduje małe problemy z wyświetlaniem stron, bo tam chyba jest kilka plików z tłem…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>